First days - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Nora Looze - WaarBenJij.nu First days - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Nora Looze - WaarBenJij.nu

First days

Blijf op de hoogte en volg Nora

26 Augustus 2012 | Paraguay, Asunción

Op 23 augustus stap ik in mijn eigen bed, na afscheid te hebben genomen van vrienden. Om half 5 de volgende dag gaat de wekker en ben ik klaar voor vertrek. Koffers in de auto en op naar Schiphol. Mijn vlucht naar Sao Paulo vertrekt om tien uur in de morgen. Het was twaalf uur vliegen, maar gelukkig vloog de tijd met slapen. De KLM zorgt goed voor mij, behalve dat het eten smerig is, maar ik had niets anders verwacht. In Sao Paulo heb ik een tussenstop van ongeveer vijf en een half uur. Sta je daar moederziel alleen in een vreemd continent waar je de taal niet spreekt. Het lijkt ergen dan het was want Nederlanders zijn overal! Terwijl ik wat aan het rondsnuffelen was in de taxfree shops hoor ik twee jongens in het Nederlands praten. Ook zijn hadden een tussenstop in Sao Paulo, maar gingen weer richting Nederland. Ze vertellen hun verhaal en ik de mijne. By the way, Sao Paulo is een stad met bijna 20 miljoen inwoners, 20 MILJOEN! En de internationale luchthaven stelt niets voor. Echt waar het is tien keer kleiner dan Schiphol. Het was trouwens prachtig om de stad van boven te zien, echt indrukwekkend. We hebben meer dan 30 kilometer over de stad gevlogen en dan heb je nog maar de helft gezien. Vanaf Sao Paulo duurde het nog een uur naar Asuncion, tenminste dat dacht ik. Ik had alleen geen rekening gehouden met het tijdsverschil, tegenvaller! Ik heb trouwens stroopwafels, Zaanse mayonaise, Haagse hopjes, pepermunt, drop, stophoest en oude kaas meegenomen. En nog iets van hondert andere souveniertjes, van klompjes tot oranje shirts.
Ook vanaf Asuncion een goede vlucht gehad en ik moet zeggen, de turbulentie wiegde me in een diepe slaap. De stewardessen van TAM waren gemiddeld 20 jaar jonger dan die van de KLM. De douane in Asuncion zijn niet bepaald lastig en het duurde misschien een minuut om een Visum voor 90 dagen te krijgen. De luchthaven daar stelt al helemaal niets voor met zijn 4 gates.
Koffer van de band gehaald en op naar mijn gastgezin. Ze stonden bij de uitgang op me te wachten. Mijn eerste gastmoeder, gastvader en gastbroertje. Het was ondertussen half een 's nachts, lokale tijd. Meteen werden mijn koffers uit mijn handen gescheurt want het was echt niet de bedoeling dat ik die zelf tilde.
Vanaf het vliegveld naar hun huis was ongeveer een half uurtje rijden. Ik heb 'thuis' een eigen kamer die ongeveer even groot is als mijn kamer in Nederland. Om alle huizen hier zijn grote hekken of muren, ik weet niet of dat een veilig gevoel geeft of juist niet. Mijn gastgezin is lief en warm en ze vragen aldoor of ik iets nodig heb. Communiceren moet aldoor via een omweg, een van hun kinderen is mijn vertaalmachine. Ze vinden het lastig om om te gaan met mijn emoties. Ik heb ze verteld dat ik niet verdrietig ben omdat ik het niet naar mijn zin heb, maar omdat alles zo anders is en ik tijd nodig heb om daar aan te wennen. Een vreemd land, vreemde mensen, een vreemde taal en cultuur, een vreemd huis, een vreemd bed en ga zo maar door. Ik heb veel geslapen maar ook al veel gedaan. De wandeling door de buurt maakte veel indruk op me. Nu ik dit heb gezien weet ik waar de 19% btw in Nederland naar toe gaat en dat wij het echt niet zo slecht hebben als we soms denken. Ik heb het fototoestel nog weinig gebruikt maar eerdaags zal ik wat foto's maken en posten. De buurt waar ik in leef is middle-high dus ben ik benieuwd hoe het in de slechtere buurt zal zijn. Alle gezinnen die ik tot nu toe heb ontmoet hebben een werkster voor 5 of zes dagen in de week. Wij thuis ook.
Op mijn eerste dag heb ik gelunched met mijn counsillor en het tweede gastfamilie waar ik over een aantal maanden heen zal gaan. Ik heb geslapen en ben naar een birthday party geweest van een klasgenootje. daar heb ik veel mensen ontmoet waar ik bij in de klas kom, veel leuke en grappige mensen. Op dit moment heb ik net gedouched en komen de eerste gasten binnendruppelen. Het is namelijk de verjaardag van mijn gastvader en hij heeft me al gevraagt of ik erbij kom. Nu komt mijn gastmoeder mijn kamer binnen om te vragen of ik niet wat wil ontbijten, ze gaat een sandwich voor me maken. Ik laat snel weer iets van mij horen! Liefs Nora

  • 26 Augustus 2012 - 23:42

    Liesbeth:

    He Nora,
    We hebben je verslag met veel plezier gelezen. Wat schrijf je mooi! x Pap en Mam

  • 27 Augustus 2012 - 08:42

    Edwin:

    He kick ass buuf!!

    Mooi verslag !

  • 27 Augustus 2012 - 10:44

    Inge:

    ha die Noor, en ook jou ga ik volgen! Je schrijft inderdaad erg leuk, heel echt en op een manier dat het lijkt alsof je het door de telefoon verteld. Lastig he die eerste dagen/weken..er komt zoveel op je af. Hou vol hoor, af en toe even lekker janken en dan weer verder met het opdoen van alle nieuwe indrukken. Dikke knuf van ons, Gary en Inge

  • 27 Augustus 2012 - 11:17

    Fieke:

    Ha Noor! Wat goed om te lezen dat alles goed is gegaan en vooral grappig van die jongens haha! We gaan snel even skypen, lijkt mij erg leuk! Heel veel plezier nog en geniet van de momenten, ook jou ga ik uiteraard volgen! Liefs Fieke

  • 27 Augustus 2012 - 12:39

    Marchiena Sloothaak:

    Hoi Nora,

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Wat leuk om je verhaal te lezen. Echt mooi hoe je alles omschrijft. Zal wel heel moeilijk zijn nu er zoveel op je af komt. Wat fijn dat ze zo zorgzaam zijn voor je in je nieuwe gezin.
    Laat alles maar op je afkomen..........
    Ik hoop dat je nog veel meer leuke mensen zal ontmoeten en dat je het heel fijn zult hebben.
    Geniet van je grote avontuur al zal dat in dit stadium af en toe wel even slikken zijn.
    Liefs, Marchiena

  • 27 Augustus 2012 - 18:48

    Erna:

    Hoi,
    Mooi verslag...ene...mis ons niet te veel...........wennen en genieten.
    Lieve grt uit Hippo.
    Martinus en Erna

  • 28 Augustus 2012 - 09:39

    Alice Bakker:

    Wat zit je ver weg en toch zo dichtbij als je dit allemaal leest. Het is een heel avontuur vooral in dat land maar het zal je wel lukken.
    Heel veel succes daar en we lezen het wel weer.
    Gr. Alice

  • 28 Augustus 2012 - 14:49

    Karlijn:

    Hee meis!
    Wat leuk om wat te lezen!
    Pittig he, al die nieuwe indrukken.. Maar fijn dat het een leuk gastgezin is.. Ben benieuwd naar de volgende verhalen..
    Meis, geniet ervan!
    Liefs, Karlijn & Johan

  • 28 Augustus 2012 - 18:50

    Anne De Wit:

    Hi Noor,

    Wat een verhaal joh!
    Echt waar, ik heb enorm veel bewondering voor je.
    Zo ver weg van huis, alles anders, maar wel super leuk natuurlijk!

    Nog heel veel plezier,
    en je gaat vast super tijd tegemoet!

    xx Anne

  • 28 Augustus 2012 - 19:02

    Jeannette:

    Hai Noor,

    Ga je volgen hoor xxx

    Liefs MamaYo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Asunción

Paraguay

Youth Exchange

Recente Reisverslagen:

20 September 2012

Other side

04 September 2012

I (L) NS

28 Augustus 2012

Think in Dutch, talk in Engisch and learn Spanisch

26 Augustus 2012

First days

20 Augustus 2012

Argentina??
Nora

Actief sinds 09 Juli 2012
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 6285

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 07 Juli 2013

Paraguay

30 November -0001 - 30 November -0001

Argentina

Landen bezocht: