I (L) NS - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Nora Looze - WaarBenJij.nu I (L) NS - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Nora Looze - WaarBenJij.nu

I (L) NS

Blijf op de hoogte en volg Nora

04 September 2012 | Paraguay, Asunción

Hallo lieve lezers van deze blog. Bij deze vraag ik jullie om nooit meer te klagen over de NS, jullie hebben tenminste treinen in Nederland. En misschien vertrekken ze wel eens vijf minuten later, maar de bussen hier vertrekken alleen wanneer het de chauffeur uitkomt en het is ook nog eens heel erg gevaarlijk. Op de fiets had ik hier al lang in het ziekenhuis gelegen en niets is op loopafstand. Conclusie: ik moet altijd gebracht en gehaald worden als ik ergens heen wil. Het is best wel een vervelend om wéér te vragen of ze me willen brengen, maar echt een andere keuze heb ik niet. Het verkeer is hier werkelijk waar een chaos. Het is maar goed dat de meeste wegen zo beroerd zijn dat je er maar met 25 kilometer per uur over heen kan, anders had het aantal verkeersongevallen enorm geweest. En met 25 km voelt het nog alsof je op een safaritrip bent. Het leuke is nog dat sommige mensen blij zijn met de slechte wegen die gemaakt zijn van enorme stenen (die wel wat op basaltblokken lijken), want dan is de verkeersdruk niet zo hoog. De Nederlandse oplossing had een verkeersbord geweest, maar die heb ik hier nog niet echt gezien.
Op het moment dat ik dit verhaal op papier zette, zat ik op school. Mijn klasgenoten zijn een toets aan het maken van psychologie in het Spaans, maar dat gaat mij nog te ver. Wel heb ik van de week een natuurkunde toets gemaakt in het Spaans over de warmteleer. Ik heb het boek niet open gehad. Morgen krijg ik de uitslag of ik het heb gehaald of heb gefailed. Let me guess...
Afgelopen woensdag ben ik naar een soort kerk geweest samen met een klasgenootje. Het gesprek ging over de circle of life. Het was dan wel in het Spaans, maar alles wat ik er van begreep was echt interessant.
In Paraguay hebben ze een heel veel traditionele gerechten of snacks. Het meeste daarvan stammen af van de Guarani. Chipa's, Dulce de leche, Asade, Térere, Manyoga, het meeste hiervan is erg lekker. In mijn gezin wordt er erg weinig groente gegeten. Iedereen hier eet twee maal per dag warm en in de avond is dat pas om half tien.
Vrijdag gingen we met een aantal meiden uit mijn klas uit. De jongens lieten het dit weekend een beetje afweten want die hadden allemaal andere dingen te doen. We gingen met zijn allen klaarmaken voordat we heengingen. Ik zit op een van de beste privéscholen van Paraguay (en nog is het onderwijs minder goed dan op het Wiringherlant jaja). De huizen van de meeste klasgenootjes zijn dan ook heel groot. Het meisje waarmee ik uit ging heeft een driver die ons heenbracht en ter plekke bleef wachten om ons vervolgens naar een andere club te brengen, en daarna weer naar huis. Hoge hakken aan en gaaaan! Het was echt heel leuk en ik heb leuke mensen leren kennen. Er zijn veel mensen hier die Duits praten, waarom weet ik eigenlijk niet. Als ik vertelde dat ik Nederlands was begonnen ze massaal Deutsch te praten.
Zaterdag avond ging ik met een aantal jongens uit mijn klas naar Maroon 5. Op de ticket stond dat het concert om half tien zou beginnen. Dat werd in Paraguay dus elf uur. Fijn, sta je daar als vanaf zeven uur om een goed plekje te bemachtigen. Het concert zelf was geweldig!! Echt genoten, wat een show. Het was het laatste concert in de tour en alle kaarten waren uitverkocht. Aan het eind was er nog een grote vuurwerkshow om dat te vieren.
Die zaterdag middag hadden we een meeting van de Rotary en heb ik kennis gemaakt met de andere exchangestudenten van Asuncion. In totaal zijn er negen studenten die dit district bezoeken, terwijl dat er bij ons maar twee zijn (Niek en ik). Zoals ik ook bij de andere jongeren hier merk is het een hype om naar het buitenland te gaan. Zelfs de meeting van de Rotary begon hier een half uur later. Volgens mij geeft dat wel een goed beeld van hoe het er hier aan toe gaat.
Zondag in de ochtend had ik even een dipje. Op dat moment realiseerde ik pas écht dat ik mijn familie een jaar niet zou zien. Bam. Ook zouden maandag al mijn ex-klasgenoten beginnen aan hun vervolg studie en zit ik hier aan de andere kant van de wereld in een 5e klas van de middelbare school. Het liet me denken; was dit nu echt wat ik wilde? Precies op dat moment begon een exchage student die nu in Nederland is tegen me te praten op facebook. Zijn woorden waren net wat ik nodig had en dat deed me echt goed.
Op school moet ik een presentatie maken over Nederland. Ik ga het Nederlandse schoolsysteem uitleggen, want dat is totaal verschillend. Hier kennen ze niet zoiets als bb of vwo, maar wordt er alleen onderscheid gemaakt in leeftijd. Ik ben benieuwd wat ze er van zullen vinden.
Vandaag ben ik naar een sportcentrum geweest om te kijken voor turnen en of trampolinespringen. Misschien wordt het wel iets heel anders, ik ben er nog niet echt uit. In iedergeval ga ik morgen nog kijken bij een ander sportcentrum dat dichter bij huis is.
Bij is is het nog steeds maandag, maar voor jullie is het al weer dinsdag. Ik ga nu mijn bed in en bij jullie zal straks de wekker al weer gaan. Ja mensen, ik zit aan de andere kant van de wereld en niet alleen de tijd verschilt maar bijna alles is hier anders. Zeker een hele ervaring tot nu toe.
Liefs, Nora

  • 04 September 2012 - 07:28

    José Homan:

    Hee noor! Ik had beetje t zelfde, zon raar idee dat we zo ver weg zijn van onze vriendjes en vriendinnetjes in nederland, maar aan de andere kant ook zo blij zijn om toch weg te zijn :) en t is ook best moeilijk om eigenlijk je hele leven opnieuw te beginnen, maar t zal het zeker waard zijn! :) succes daar nog en veel plezier! Kusje van Jose uit LA! :)

  • 04 September 2012 - 07:28

    José Homan:

    Hee noor! Ik had beetje t zelfde, zon raar idee dat we zo ver weg zijn van onze vriendjes en vriendinnetjes in nederland, maar aan de andere kant ook zo blij zijn om toch weg te zijn :) en t is ook best moeilijk om eigenlijk je hele leven opnieuw te beginnen, maar t zal het zeker waard zijn! :) succes daar nog en veel plezier! Kusje van Jose uit LA! :)

  • 04 September 2012 - 07:42

    Lisa:

    Hey Noor!

    Wat een belevenissen joh en doe je wel voorzichtig met het vervoer ;p we willen je graag nog heel terug hebben in Nederland hoor!
    Super vet dat je naar Maroon 5 bent geweest en gelukkig kun je het goed vinden met je klasgenootjes (:
    Ik heb super handig op mijn telefoon ingesteld dat ik altijd kan zien hoe laat het bij jou is, dan denk ik af en toe wel eens wat zal noor nu doen? maar ik begrijp dat het ritme daar iets anders is dan hier.
    Meis ik wens je nog heel veel plezier en we gaan even snel een x skypen!

    xxxxxxxxxx Lisa

  • 04 September 2012 - 07:55

    Liesbeth:

    He meis,
    Wat weer een pakken verslag heb je geschreven. Je zegt geen schoolboek open te hebben gehad, maar je hebt al heel veel nieuwe ervaringen opgedaan en lessen geleerd. Dit zou je als je hier nu was niet hebben gehad. En ik vind het super dapper en stoer. Ben trots op jou en je broer! Anna vraagt hoe je klasgenoten de tosti vonden en nog bedankt voor het lieve berichtje. Haar 1e schooldag in groep 8 was leuk, ze heeft er zin in! Hoe gaat het met de taal? Dikke kus mam X X X

  • 04 September 2012 - 07:55

    Liesbeth:

    He meis,
    Wat weer een pakken verslag heb je geschreven. Je zegt geen schoolboek open te hebben gehad, maar je hebt al heel veel nieuwe ervaringen opgedaan en lessen geleerd. Dit zou je als je hier nu was niet hebben gehad. En ik vind het super dapper en stoer. Ben trots op jou en je broer! Anna vraagt hoe je klasgenoten de tosti vonden en nog bedankt voor het lieve berichtje. Haar 1e schooldag in groep 8 was leuk, ze heeft er zin in! Hoe gaat het met de taal? Dikke kus mam X X X

  • 04 September 2012 - 09:09

    Jolanda:

    Hey Nora,
    Wat een mooi verhaal heb je geschreven. Ik zat helemaal in je verhaal. Mooi om te lezen en ik kreeg er een beeld bij hoe het zou kunnen zijn bij je. Wij zijn een keer in Mexico geweest en dat was ook zo anders!
    Wat zal je een levenservaring op doen. Dat kan niemand je meer afnemen. Je klasgenoten gaan verder met hun vervolgstudie, maar jij heb zoveel levenservaring op gedaan en zoveel geleerd dat kan je niet uit boeken leren. Ik blijf jou en je broer volgen en ik geniet van jullie verhalen en ervaringen.

    Jolanda

  • 04 September 2012 - 10:46

    Inge:

    ha die Noor, het Spaans lijkt mij toch ook wel een struikelblok hoor in het begin maar ja...daarom zit je daar he, om dat allemaal te gaan leren :) Als je nu hierna een jaar lekker gaat relaxen in Australie leer je daar het Engels wel ahahahah

    Blij te lezen dat je lekker gaat en die dipjes zou je in NL ook weleens gehad hebben dus dat is niets raars. Lekker genieten en gave dingen doen!

    Wie weet heb je bij je volgende adres ook een prive chauffeur!! Rijdt u mij nu maar even hierheen graag en over een uur weer paraat staan want dan moet ik ergens anders zijn :) Als je dus geld wilt verdienen moet je buschauffeur worden en dan wel gewoon veel gaan rijden.

    Buen dia!

  • 04 September 2012 - 19:22

    Annelies:

    Gaaaf hoor Noor, ik blijf je volgen !

    X Annelies

  • 04 September 2012 - 19:54

    Melissa :

    Hey Noor,

    Wat een mooie verslagen schrijf je!
    Je maakt heel wat dingen mee zeg, echt apart dat het het openbaar vervoer en alles gewoon geen doen is. Als je dan naar Nederland kijkt is het maar goed voor elkaar haha.
    Gaaf dat je naar Maroon 5 bent geweest zeg, lijkt mij ook leuk!
    Hoe is het uitgaan daar? heel anders denk?
    Hoop dat je er binnenkort wat foto's opzet ben erg nieuwsgierig!

    Groetjes en dikke kus van ons!
    en een poot van Tes haha

  • 05 September 2012 - 01:46

    Fieke:

    Super om te lezen! Ik ben benieuwd naar wat foto's ik spreek je snel Noor! Liefs Fieke

  • 05 September 2012 - 01:46

    Fieke:

    Super om te lezen! Ik ben benieuwd naar wat foto's ik spreek je snel Noor! Liefs Fieke

  • 05 September 2012 - 19:30

    Jeannette:

    Super wiffie om jou verslagen te lezen, ik ga je voor de volle 100% volgen. Ben super trots op je en op je broer.
    Tuurlijk zal je je moeilijke dagen hebben met het gemis van je familie en je vrienden.
    Maar Noor in ons hart ben je bij ons !!!

    Liefs MamaYo

  • 05 September 2012 - 23:26

    Natalie:

    Hé Noor!! Leuk om te lezen hoe je het daar allemaal beleeft. Totaal andere wereld zeg! Volgens mij pik je alles heel snel op en deze ervaringen nemen ze je lekker al niet meer af. Maik en Daisy zijn idd ook begonnen met hun nieuwe school. Ook allemaal nieuw (school, stad, kamer). Die moeten het vanaf nu ook zelf zien te rooien. Maik had al een aangebrande koekepan weggegooid, haha. Zo te lezen krijg jij allemaal heerlijke dingen voorgeschoteld. Denk goed om jezelf hè, eerst links, dan rechts en dan weer links kijken hoor. Veel fun gewenst van ons van de Belt. x

  • 14 September 2012 - 17:00

    Martiuns En Erna:

    Hoi Noor,
    Leuk te lezen!!Zorg goed voot jezelf.
    Lieve groet Martinus en Erna

  • 16 September 2012 - 20:27

    Eric, Angela, Tim & Lars:

    Ha Noor,

    Wat kan je je belevenissen mooi onder woorden brengen!
    Hele omschakeling zo'n andere wereld en wat knap dat je de taal zo goed oppakt!

    We kijken uit naar je volgende bericht, fijn om je zo te kunnen volgen!

    Groeten van ons allevier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Asunción

Paraguay

Youth Exchange

Recente Reisverslagen:

20 September 2012

Other side

04 September 2012

I (L) NS

28 Augustus 2012

Think in Dutch, talk in Engisch and learn Spanisch

26 Augustus 2012

First days

20 Augustus 2012

Argentina??
Nora

Actief sinds 09 Juli 2012
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 6287

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 07 Juli 2013

Paraguay

30 November -0001 - 30 November -0001

Argentina

Landen bezocht: